Miláček

30. května 2015 v 14:19 | Nine9 |  Inscenace

Městské divadlo Kladno (dočasně Divadlo Lampion); Kladno
Premiéra: 10. 5. 2013
Derniéra: 9. 10. 2016

Režie: Daniel Špinar; Dramaturgie: Ilona Smejkalová; Výprava: Iva Němcová
Hrají: Miloslav König, Alena Štréblová, Tomáš Petřík, Lenka Zahradnická, Eva Salzmannová, Šárka Opršálová, Marie Štípková, Hynek Chmelař, Ondřej Novák




Ženám, které se ve své kariéře dostaly do vrcholových pozic přes postel, se říká různě a lichotivé to zrovna není. A takovým mužům? No, třeba Georgesovi Duroyovi 'miláček'...
Byl nula, nic neuměl a neznamenal. Měl však touhu, které hodlal dostát - být slavný a patřit k horní vrstvě lidí. Co na tom, že cestou nahoru bude jen ubližovat a nejvíce právě ženám. Ale ty jeho sobectví, aroganci, jeho lži snad právě milují a podléhají jim. A je pozdě, když prokouknou jeho hezkou tvář, když zjistí, kolik podlosti a vlastního prospěchářství se za ní skrývá... Ony mají zlomené srdce, on je o krok blíž svému snu.
V hlavní roli se představil Miloslav König. A snad i díky jeho poněkud floutkovské tváři s drzým výrazem mu roli miláčka Duroye zcela věříte. Nejedna dáma v hledišti by se nechala jeho kouzlem (či spíše kletbou?...) snadno očarovat. Nic naplat, že vědí, co je zač. Tady vítězí srdce a ne rozum; ten ke slovu přichází, až když je pozdě. König hodně těží ze svého vzhledu, ostatně stejně jako toho využívá postava Duroye. Svým herectvím pak dotahuje křivost tohohle mladíka téměř k dokonalosti.
V rolích žen, které Duroy tak sprostě využil, se objevily Lenka Zahradnická, Alena Štréblová, Eva Salzmannová, Marie Štípková a Šárka Opršálová. Zejména první dvě jmenované byly Königovi svým výkonem rovnocenným soupeřem. Jejich postavy ale samozřejmě oběťmi Duroyovy chladné vypočítavosti. Chápete jejich poblouznění, současně však ženám vytýkáte jejich naivitu a slepotu k Duroyově zvrácenému charakteru. Připadá vám jako věčnost, než prohlédnou... Když se tak konečně stane, máte chuť za nimi vyběhnout a připojit se k hordě výčitek, kterými Georgese zasypou. Ta facka, co mu Alena Štréblová jako Madeleine Forestierová uštědří, však taky jako by byla od všech někdy podobně zhrzených žen na světě... Ta sedla! Vzápětí byste ho ale nejraději praštili znovu, jak se zachová (a chová), aby dosáhl svého cíle.
Zajímavým režijním nápadem je vyprávění celého příběhu prostřednictvím mladého paparazzi fotografa. Nejen tedy scénou, hudbou a kostýmy se hra přibližuje současné době, ale právě zejména tímto ambiciózním mladíčkem, jež dost možná v Duroyovi a jeho způsobu kariérního a společenského růstu spatřuje svůj idol. Možná ale taky právě tím uzavírá kruh tohoto parazitování na jiných - Georges Duroy využíval nevinné ženy, aby jako ony patřil ke smetánce společnosti, a mladý fotograf si svou cestu nahoru zas dláždil vytrvalým pronásledováním a zaznamenáváním jeho soukromí...

Hra sice tedy vychází z předlohy Guye de Maupassanta staré více jak 100 let, i tak ovšem zůstává velmi aktuální. Díky skvělým výkonům všech na jevišti si divák po skončení představení odnáší nejen výborný divadelní zážitek, ale i mnohé k zamyšlení.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama